side-area-logo

Reconstructie 10/20 kV Centrumring Amsterdam

Opdrachtgever: Liander
Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
  • Pinterest
Share
Tagged in
Beschrijving
De belasting van het elektriciteitsnet in Amsterdam groeit met een factor 3 tot 4,5 tot 2050. Dat komt onder andere door de groei van de stad, de energietransitie en de toenemende digitalisering van de samenleving. Om te zorgen dat de elektriciteitsvoorziening klaar is voor de toekomst, werken de gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander en VHW nauw samen om de bestaande onderstations Rhijnspoor, Uilenburg, Frederiksplein en Marnixstraat uit te breiden en te koppelen met nieuwe kabelverbindingen. Door intensief onderzoek en ‘graafwerk’ in het gemeentelijk archief zijn raakvlakken met oude fundatiepalen, ondergrondse metrostelsels en kwetsbare kademuren geëlimineerd. De nieuwe kabeltracés zijn tot stand gekomen in een ‘bouwteamconstructie’ zodat raakvlakken met omgeving, uitvoeringsaspecten en planning in nauw overleg zijn uitgewerkt naar een uitvoeringsontwerp.

Werkzaamheden

VHW Engineering BV heeft voor Liander de complete tracéstudie, engineering en boorontwerpen verzorgd. Het werk bestaat uit:  
Fase 1, Tracéstudie met de onderdelen:
  • Quick scan / bureauonderzoek voor Flora & Fauna, Archeologie, Bodem, NGE en de Waterkaart.
  • Omgevingsverkenning inclusief schouwen beoogde tracés, knelpunten en fotorapportage.
  • Inventarisatie bestaande Kabels & Leidingen, eisen Netbeheerders en kadastrale gegevens.
  • Inventarisatie Bestaande fundaties bruggen en kades t.b.v. kruisingen (stadsarchief Amsterdam).
  • Inventarisatie bestaande (ondergrondse en bovengrondse) metroverbindingen t.b.v. kruisingen.
  • Tracébepaling in openbaar grondgebied inclusief eventuele alternatieven / opties.
  • Inventarisatie samenloop overige projecten Gemeente Amsterdam. (IBA)
  • Analyse stakeholders / vergunningen.
  • Analyse 1e risico's omgeving.
  • Opstellen van de eerste met planning met doorlooptijden van de benodigde activiteiten.
Fase 2, Detailengineering met de onderdelen:
  • Aanvullende / verkennende onderzoeken voor Flora & Fauna, Archeologie, NGE en bemaling.
  • Uitwerken van een definitief tracé inclusief details, sleufdeling, mantelbuizen, persingen, samenloop met lagedruk gassaneringen (grijs gietizjer).
  • Uitwerken oplossing kruisingen rioolfundaties, grachten, fundaties bruggen en kades Gem. Amsterdam.
  • Uitwerken oplossing i.v.m. complexiteit tracé met kruisen metrotunnels en OV-banen GVB.
  • Het ontwerpen / engineeren HDD-boring (kruising metrotunnel), Weesperstraat, L=ca. 700m.
  • Het ontwerpen / engineeren HDD-boring (kruising Amstel/Magere Brug), Kerkstraat, L=ca. 250m.
  • Het ontwerpen / engineeren HDD-boring (kruising metrobaan), Marnixstraat, L=ca. 600m.
  • Het uitwerken van een risicoanalyse uitvoering / omgeving.
  • Het uitvoeren van proefsleuven conform CROW 500, inclusief vergunningen en verkeersregelaars.
  • Het ontwerpen / engineeren moflocaties, intreklocaties en doorvoerlocaties.
  • Het ontwerpen / engineeren hergebruik grijs gietijzer leidingen als mantelbuis.
Fase 3, Vergunningen
  • Het organiseren en houden van vooroverleg met allen vergunningverlenende instanties (o.a. Gemeente Amsterdam, Stadsarchief (info kademuren / damwanden) en GVB).
  • Het aanvragen (digitaal) en regelen van alle "aanleg" vergunningen in openbare grondgebieden.
  • Het aanvragen (digitaal) en regelen vergunningen voor de HDD-boringen. (o.a. WLS vergunning).
  • Het aanvragen / ondersteunen/ afhandelen bezwaren procedure WIOR / VICTOR.
  • Ondersteuning en leveren input BLVC-plan.
  • Bouwteamoverleg: Liander - Aannemer - Ingenieursbureau - Omgeving (BLVC) - Gemeente Amsterdam.
  • Ondersteuning en afstemming met de aannemer van de fysieke aanleg van de kabelverbinding / boringen.

Project

Opdrachtgever: Liander
Benaming: Reconstructie 10/20 kV Centrumring
Plaats: Amsterdam
Info